Życzliwość – prosty przepis na dobre relacje.

Życzliwość to dobra, ciepła, troskliwa postawa wobec drugiego człowieka. To te małe gesty, które czasem bywają najważniejsze. To również postawa wobec siebie, zaopiekowania się sobą, troska i wrażliwość na swoje własne potrzeby. 

Jak duże znaczenie ma życzliwość w naszym codziennym działaniu?  Czy zwykłe “dzień dobry” do nieznajomego i uśmiech pozwala nam poczuć się lepiej, złagodzić stres i polepszyć nastrój?

Dlaczego warto być życzliwym?

Dzięki życzliwości zmniejszają się stany niepokoju, objawy depresyjne. Życzliwość chroni nasze serce. Dzięki niej budujemy pozytywne relacje, które są podstawa naszego dobrego szczęśliwego życia. Każdy gest życzliwości nam samym sprawia radość i poprawia nastrój. Życzliwość może być lekiem na samotność. Każdy mały akt  życzliwości – dobroci – pozwala nam nawiązywać relacje. Podczas takiego aktu pomocy wyzwala sie oksytocyna – hormon więzi i przywiązania – nie bez powodu nazywana hormonem miłości które zapewnia nam dobre samopoczucie.

Życzliwość ma zaraźliwa moc, jeżeli my okażemy ja jednej osobie –  ona prawdopodobnie również przekaże ją kolejnej. I w ten sposób możemy zadbać nie tylko o siebie a otaczające nas osoby. Traktuj innych dobrze, a sam będziesz dobrze traktowany.

W jaki sposób przejawia się życzliwość?

Życzliwość przejawia się w mowie werbalnej i niewerbalnej. Mowa niewerbalna to miedzy innymi kontakt wzrokowy. Jeśli nie patrzymy drugiej osobie w oczy może to odbierać jako odrzucenie. Otwarta postawa ciała mówiąca o tym ze chętnie słuchamy i rozumiemy to co do nas mówi druga osoba, to są życzliwe gesty, czasem krótki dotyk. 

Uśmiech jest też oznaką tego że akceptujemy, że mamy życzliwe i szczere zamiary wobec naszego rozmówcy. Ton głosu również również ma zanczenie, znacznie lepiej i milej słucha nam się osób które maja ciepły, raczej niski ton głosu. 

Mowa werbalna to słowa których używamy, to w jaki sposób mówimy o drugiej osobie, czy zdarza nam się plotkować, czy okazujemy szacunek, w jaki sposób myślimy o otaczającym nas świecie, i czy zakładamy że świat jest raczej dobry czy wręcz przeciwnie.

Od czego zacząć praktykę życzliwości?

  • najpierw od siebie : mówić do siebie z duża ilością troski, miłości, opieki. Pozwalać sobie na odpoczynek, na relaks, na zadbanie o siebie.
  • to jak myślimy o sobie, o świecie wpływa na to jak go postrzegamy, jak odbieramy to co dostajemy od losu. W jaki sposób mówimy o otaczającym nas świecie, czy używamy przekleństw, czy często używamy sarkazmów, mówimy obraźliwym, bierno – agresywnym tonem. Warto zadbać o to w jaki sposób dobieramy słowa, tak jak myślimy o świecie i o sobie w taki sam sposób przejawia się to w naszej mowie.
  • przypisywanie dobrych intencji drugiemu człowiekowi – zrozumienie tego że każdy z nas stara się najbardziej jak umie, daje z siebie wszystko co najlepsze, choć czasem zupełnie w to nie wierzymy. Często jest tak że druga osobe osadzamy po zachowaniu siebie samych osądzamy po intencjach. Życzliwość polega również na tym że  wyrozumiałością patrzymy na błędy tak i swoje , jak i drugiego człowieka.
  • pokazywanie czystych intencji jest powiązane z życzliwością – dbamy wtedy o drugiego człowieka, pokazujemy że nie chcemy zrobić mu krzywdy, chcemy jego najlepszego dobra. 
  • uważność na drugą osobę – żeby być życzliwym warto zauważyć to że ktoś potrzebuje drobnej pomocy, albo chociaż odrobiny wsparcia.

Platon powiedział że “ Kiedy dbamy o szczęście innych, znajdujemy nasze własne” i w dużej mierze tak jest. Kiedy traktujemy drugiego człowieka z życzliwością i dobrocią , to sami czujemy się lepiej a często sami zostaniemy obdarowani życzliwością przez druga osobę.

Bibliografa:

Sutherland, H. J., Lockwood, G. A., Minkin, S., Tritchler, D. L., Till, J. E., & Llewellyn-Thomas, H. A. (1989). Measuring satisfaction with health care: a comparison of single with paired rating strategies. Social Science & Medicine, 28(1), 53-58.

Hutcherson, C. A., Seppala, E. M., & Gross, J. J. (2008). Loving-kindness meditation increases social connectedness. Emotion, 8(5), 720.