Jak w 59 sekund polepszyć sobie nastrój? Czyli 5 sposobów na szczęście instant.

Czy szczęście da się “uruchomić” w 59 sekund?

To zależy.

Szczęście w połowie zależy od naszych genów,  a na to nie mamy żadnego wpływu. Jeżeli twoja mama lub tato nie sa radośnie nastawieni do życia, to ty też domyślnie mógłbyś nie być , ale jest jeszcze druga polowa. 

A na nią składają się w niewielkiej części Twoje wykształcenie, dochody, stan cywilny a w znaczenie większej  to jak myślimy o innych, o sobie, i to w jaki sposób zachowujesz się na co dzień. I właśnie te 5 sposobów dotyczy zachowania na co dzień.

1. Postawa wdzięczności

Właściwie jest to postawa patrzenia na dostatki , nie na braki. Czyli spoglądasz na to co masz i okazujesz wdzięczność. Jako ludzie mamy taka przypadłość ze szybko przyzwyczajamy się do tego co mamy, i jeżeli nawet osiągnęliśmy coś dla nas ważnego to za chwile o tym zapominamy.  Badania mówią że ciągłe przypominanie o dobrych rzeczach które są stale obecne w naszym życiu powoduje u nas wzrost szczęścia. Wszystkie te małe rzeczy które wydają się być takie oczywiste – zdrowie, dach nad głowa, i dobre jedzenie w lodówce – a które dla tak wielu osób wcale nie są codziennością. Wdzięczność oprócz tego że wzmacnia w nas szczęście, powoduje to że stajemy się bardziej optymistyczni, zdrowsi a nawet będziemy uprawiać więcej ćwiczeń.

Jak postawę wdzięczności wykorzystać w życiu?

  • zapisz codziennie wieczorem za co jesteś wdzięczny – 3 rzeczy. 
  • czasem będzie trudno: i jedyna rzeczą która napiszesz będzie to że jesteś właśnie zdrowy, i masz co jeść, ale zazwyczaj po takim ćwiczeniu zauważysz ile rzeczy posiadasz w życiu, i jak to twoje życie jest fajne

2. Pisz o tym co jest dla Ciebie ważne i co cię martwi

Dzielenie się tym co jest dla nas bolesne i trudne zazwyczaj pomaga nam poczuć się lepiej. To jest jak zwierzenie się przyjacielowi – tylko papierowemu. Pisanie codziennie po pare minut powoduje że nasze samopoczucie, fizyczne i psychiczne sie poprawia. Czujemy się lepiej sami ze sobą i czujemy się szczęśliwsi przede wszystkim. Pisanie o bolesnych rzeczach daje nam zrozumienie tego co się stało, i kiedy spojrzysz na swoje notatki może przynieść rozwiązanie problemu.  Badania mówią że warto pisać przez około 20 minut aby efekt był naprawdę mocny, ale tych kilka minut wystarczy abyś mógł oczyścić umysł i poczuć się lepiej.Polecam, położenie przy łóżku ładnego notesu – i tuż przed snem pisanie przez minutę lub więcej. Jeżeli będziesz robił to codziennie. Zobaczysz różnicę. Znaczną.

3. Wyobraź sobie że….

– że dzisiaj to jest ten dzień gdzie spełniły się twoje wszystkie plany i zamierzenia, i jesteś dokładnie tym kim zawsze chciałeś być. Badania mówią o tym że wyobrażanie siebie i  swojej wymarzonej przyszłości daje nam zadowolenie i szczęście. Ale warto nie tylko wyobrażać ale najlepiej jeszcze podejmować działania w tym kierunku.Jak to słusznie zauważył Pan Covey:

“Najbardziej honorowy sposób życia na tym świecie to być tym za kogo się uważamy” lub wyobrażamy.

A jak to przełożyć w rzeczywistość?

Wyobraź sobie jedna ze swoich najpiękniejszych chwil w życiu  – taką którą pamiętasz do dzisiaj. Jeżeli będziesz wyobrażał sobie ją przez co najmniej minutę codziennie, okaże się że będziesz w lepszym nastroju, a po pewnym czasie będziesz znacznie szczęśliwszy.

4. Pomagaj innym 

Pomaganie podnosi nam samoocene, i poprawia nastrój, nie tylko dajemy dobro ale pomagamy bo czujemy radość wtedy kiedy ktoś odwdzięczy się nam pięknym uśmiechem za mały gest dobroci, albo że po prostu od razu chce się trochę bardziej żyć bo wydajemy się być fajni sami dla siebie..

Pomaganie to jedna z najważniejszych moim zdaniem zadań każdego człowieka – i nie polega tylko na tym aby wesprzeć pieniężnie osobę potrzebujaca. znacznie lepiej i bardziej poprawi nam nastrój jeżeli zrobimy to osobiście. A pomaganiem może być też zwykły uśmiech do drugiej osoby który poprawi Tobie i jej nastrój.

5.Uśmiechnij się do drugiej osoby bez powodu

Uśmiechamy się bo jesteśmy zadowoleni, szczęśliwi, radośni. Ważne żeby uśmiech nie był krótki i powierzchowny ale prawdziwy i szczery – taki który angażuje całą twarz – w którym rowniez uśmiechasz się oczami – musi trwać od 15 – 20 sekund. Jeżeli chciałbyś zacząć uśmiechać się częściej – wyobraź sobie jakąś sytuację która cię rozbawiła – w której szczerze się śmiałeś. Możesz tez znaleźć sobie wyzwalacz który będzie przypominał ci o regularnym uśmiechu – może być naklejka na laptopie, tapeta w telefonie, albo co godzinę nastawiony budzik. Uśmiech przekłada się w prostej linii na poprawę nastroju.Poza tym podnosi nam poziom samooceny i wydajemy się bardziej atrakcyjni i milsi dla otoczenia.

5. Prostuj plecy i mów o sobie ładnie.  

Badania mówią ze oprócz tego ze postawa ciała tak bardzo wpływa na nasz umysł, to także wpływa na nasz nastrój. 

Jeżeli się garbimy, zamykamy postawę ciała to dosyć że będziemy w gorszym nastroju to też zadania których się podejmujemy pójdą nam gorzej. Poza tym jeżeli myślisz o kimś kto jest szczęśliwy- to jak ta osoba wygląda- pewnie ma wyprostowana sylwetkę i uśmiech na twarzy. Warto po prostu zachowywać się tak jak ludzie szczęśliwi. Warto używać tez częściej słów nacechowanych pozytywnie – (“kocha”, “lubi”, “podoba się”), staraj się mówić trochę mniej o sobie a trochę o innych jako wspólnocie(my, wy)

To wszystko wpływa na nasz nastrój.

Czy można szczęście wypracować w minutę ?

I tak i nie, 

Można poprawić sobie nastrój. Poza tym czym tak naprawdę jest szczęście? Sumą małych rzeczy które robimy na co dzień, naszymi genami i po trochę otoczeniem w którym przyszło nam żyć. 

Zawsze warto próbować, ponieważ te powyższe sposoby będą się składały na te 40 procent naszego szczęścia o którym sami możemy decydować.

Skąd ja to wszystko wiem:

Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of general psychology, 9(2), 111-131.

Borton, J. L., & Casey, E. C. (2006). Suppression of negative self-referent thoughts: A field study. Self and Identity, 5(3), 230-246.

Pennebaker, J. W., & Chung, C. K. (2007). Expressive writing, emotional upheavals, and health. Foundations of health psychology, 263-284.

Emmons, R., & McCullough, M. (2003). Counting blessings versus burdens. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.

Burton, C. M., & King, L. A. (2004). The health benefits of writing about intensely positive experiences. Journal of research in personality, 38(2), 150-163.

McCullough, M. E., Emmons, R. A., & Tsang, J. A. (2002). The grateful disposition: A conceptual and empirical topography. Journal of personality and social psychology, 82(1), 112.

Strack, F., Martin, L. L., & Stepper, S. (1988). Inhibiting and facilitating conditions of the human smile: a nonobtrusive test of the facial feedback hypothesis. Journal of personality and social psychology, 54(5), 768.

Richard Wiseman – 59 sekund. Pomyśl chwilę, zmień wiele.